29 Aug

2024

Hvad er kommune 3.0?

Hvad er kommune 3.0?

Kort fortalt repræsenterer Kommune 3.0 en ny tilgang eller mindset til kommunalstyring, hvor fokus skifter fra traditionel offentlig administration mod en mere samarbejdsorienteret og engagerende model. Her er endemålet i højere grad rettet mod, at borgeren skal opleve større sammenhæng og helhedsorienterede indsatser. Denne model kan dog have mange falsetter, så når samtalen falder på Kommune 3.0 kan der ofte forekomme stor variation i, hvad der mere præcist menes.

Overordnet handler Kommune 3.0 om, at inddrage borgere og civilsamfund i samarbejdsprocesser og skabe samskabelse mellem forskellige aktører. Her ses borgerne som mere aktive ”partnere” fremfor blot ”brugere” af offentlige ydelser, og målet er at udvikle fælles løsninger på samfundets udfordringer. Borgeren er altså ikke længere end som modtager fragmenterede serviceydelser fra det offentlige, men derimod en aktiv medspiller i at skabe sammenhæng og helhed i den hjælp og støtte de modtager.

Fællesnævneren er altså et ønske om en mere responsiv kommune, hvor opmærksomheden flyttes fra at skabe resultater, via blandt andet økonomiske incitamenter, til i højeregrad at arbejde med at inddrage det omgivende samfund i partnerskaber, forankret i tværgående samarbejde.

Rejsen fra service til samskabelse

Den offentlige sektor i Danmark har gennem sin levetid været på en lang rejse, hvor fokus i første omgang var på, at give borgeren den service eller ydelse de var berettiget til. Udviklingen der er sket over de sidste 30 år har været, at man i højere grad begynder at tænke borgeren ind i løsningerne og stiller spørgsmålet:”Hvordan kan vi faktisk sikre, at borgeren oplever at den hjælp de modtager er sammenhængende og helhedsskabende – og ikke fragmenteret, opdelt i søjler, kasser og siloer”. Fra dette nye syn på borgerens behov kommer tankerne bag kommune 3.0 og et fokus på tværgående samarbejde og ”sammenhæng og helhed” i borgerens løsninger.

En kritik, der dog med rette kan rejses mod Kommune 3.0 er, at den enten overser eller ligefrem stiller sig meget kritisk til den rolle, som offentlige organisationer har i, at sikre legitimitet i forhold til både levering af ydelser og brugen af skattekroner. Samtidig har de initiativer der fødes i en kontekst af Kommune 3.0 ofte en karakter af, at være projekter. Det medfører, at ideer og initiativer har gode vilkår, mens projektet kører, men ofte mangler at indtænke, hvordan ideer og praksisser kan overføres til en driftsorganisation efterfølgende. Alt i alt bliver en overordnet konklusion derfor, at det i driftsorganisationen reelt er den traditionelle offentlige styring, der sætter rammerne for praksis.

Den traditionelle offentlige styringer hvad vi kalder for Kommune 1.0 og 2.0 og for en dybere forståelse af hvad det betyder og hvordan man kan tænke styring, effekter, struktur og relationeltænkning ind i sin organisation, har vi forsøgt at samle perspektiver i det v i kalder for Kommune 4.0 – det kan du læse meget mere om her.

Tværfagligt samarbejde og teamsamarbejde i Kommune 3.0

For at sikre effektivt samarbejde og høj samarbejdskvalitet indenfor tænkning af Kommune 3.0 er tværfagligt samarbejde essentielt. Dette kræver, at der arbejdes målrettet med relationel kapacitet og psykologisk tryghed inden for de involverede medarbejder og teams omkring de tværfaglige opgaver. Når medarbejderne føler sig trygge og understøttede i deres opgaveløsning, øges deres engagement og motivation, hvilket skaber et stærkere fundament for samarbejdet på tværs af faggrupper. Effektivt lederskab i teamene er ligeledes afgørende for at sikre, at kommunikationen fungerer optimalt, og at alle arbejder mod fælles mål.

Helt konkret er ”samarbejde” aktuelt, når en opgave ikke løses af en aktør alene. I vores forståelse er det noget man kan træne og dermed blive bedre til. Vi går samtidigt videre og anser det som noget man kan måle. Kombinationen er vigtig, da det at samarbejde af forskellige grunde kan være vanskeligt og det kun er ved at måle på det, at man som ledelse kan finde ud af, hvor man skal arbejde på at forbedre det. Hvis du vil vide mere om hvordan vi gør læs mere på vores hjemmeside eller book et møde, så kontakter vi dig.

Organisatoriskeffektivitet gennem relationer og relationel kapacitet

Et af de centrale aspekter af Kommune 3.0 er opbygningen af relationel kapacitet i organisationen. Relationel kapacitet beskriver evnen til at løse og håndtere komplekse og dynamiske udfordringer, når og hvor behovet opstår og er kort fortalt evnen til, at aktivere de relationer og netværk, der eksisterer inden for og mellem teams omkring den fælles opgave. Ved at investere i relationel kapacitet sikrer organisationen, at teamsamarbejdet, hvad enten det er monofagligt, tværfagligt eller en kombination kan arbejde mere effektivt sammen, hvilket øger den samlede organisatoriske effektivitet og sammenhængskraft. Det handler om at skabe synergi i samarbejdet, hvor summen af de enkelte dele bliver større som helhed, end hver for sig. Vores software er her det værktøj, der giver ledelsen mulighed for at holde overblikket og samtidigt blive skarpe på, hvordan man anvender knappe ressourcer og tid mest effektivt.

Hvis du har lyst til at vide mere om hvordan man skaber sammenhængende og helhedsorienterede løsninger, kan du på vores hjemmeside finde meget inspiration til hvordan man styrker sammenhængskraften. Hvis du vil høre mere om, hvordan man kan skræddersy et forløb til dit team, afdeling eller organisation kontakt os gerne til et uforpligtende møde.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vi skriver bl.a. om:

  • Artikler og blogindlæg
  • Forskningsresultater
  • Kundecases
  • Videoer med os eller kunder
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.